Inrichting & Huisvesting Management & Realisatie Geschiedenis Kantoortuin Klachten Kantoortuin Toekomst kantoortuin Contact
klachten flexibele-werkplekken

Flexibele werkplekken

Maar ik moet eerlijk toegeven dat het mij zélf deze zomer ook niet helemaal lukte me los te rukken van mijn werk. Dat kwam door een Britse studie die ik op Twitter zag langskomen waaruit bleek dat mensen met een flexbureau jaarlijks gemiddeld twee weken (!) kwijt zijn met het zoeken naar een werkplek – huilen – maar vooral door een verhaal in mijn eigen krant waar ik maar over blééf nadenken.

Het probleem van de kantoortuin is reëel. De oplossing is alleen niet altijd het flexkantoor, zo blijkt uit onderzoek van promovendus Christina Wessels van Rotterdam School of Management.

Wessels deed onderzoek naar het effect van een ‘activity-based workplace’ op de productiviteit. Met andere woorden: wat levert een kantoor met flexibele werkplekken, stilteruimtes en sociale ruimtes op?

Omdat te onderzoeken, volgde Wessels twee groepen werknemers van een groot kantoor dat werd heringericht. De ene groep kreeg vaste plekken, de andere groep ging werken met flexibele plekken en zones afgestemd op bepaalde taken.

In de praktijk bleek dat de groep die in flexibele zones ging werken, terugviel op oude gewoontes. Flexplekken werden langzaam geclaimd.

Waarom? ‘Vaak zeiden werknemers dat ze al die flexibiliteit helemaal niet nodig hadden omdat ze niet zoveel verschillende taken hadden. Ook wilden ze vaak weer naast bepaalde collega’s zitten’.

Activiteit-gerelateerde werkplek

De flexibele werkomgeving biedt werknemers werkplekken die afgestemd zijn op een bepaalde activiteit. Hiervan zouden medewerkers profiteren in termen van bevlogenheid en prestaties, is de gedachte. Anca Gosselink van het Center for People and Buildings wil dat graag nuanceren. ‘Flexibel werken kan slagen, maar er zijn veel factoren die bepalen of het een succes wordt.’ Ze verwijst daarmee naar de studie Flexible Working Practices van Christina Wessels uit 2017. Uit onderzoek blijkt dat de ervaringen zowel positief als negatief zijn en in veel gevallen zelfs geen enkel effect valt aan te tonen.

Activity based houdt te weinig rekening met sociale en psychologische factoren, meent de promovendus. ‘Als je als bezoeker in zo’n kantoor komt, zie je veel vrije plekken, maar als je in gesprek gaat met de gebruikers dan zeggen ze: ‘ja, maar wacht even, op die plek zit collega x altijd en misschien komt hij zo wel terug. Hij vindt het niet fijn als daar iemand anders zit.’’

Maar als zoveel kunst- en vliegwerk nodig is om de nadelen van de flexplek op te vangen, met concentratiecockpits, stilteschermen, bibliotheekregels en meditatiewandelingen, is het ouderwetse kantoor dan niet beter? Zijn werknemers niet gewoon massaal in een opzichtige bezuinigingsoperatie getrapt?

Meer weten?

Antwoord Nieuwe Generatiekantoor